Czytosław, czyli tysiące przygód z książką i nie tylko

Innowacja pedagogiczna ,,Czytosław, czyli tysiące przygód z książką i nie tylko” realizowana w klasie 5e.

 

Przedmiot nauczania objęty innowacją - język polski

mgr Izabela Wąsik – Syta , mgr Jonna Szymacha -Antoniewicz
 

Banalne wydaje się stwierdzenie, że współczesne dzieci coraz mniej czytają, a czas wolny spędzają przed komputerem, smartfonem lub tabletem. W ich świecie dominuje kultura obrazkowa; już najmłodsi potrafią odczytać instrukcje przedstawiane w formie piktogramów.

To jednak wysokie kompetencje czytelnicze wpływają na sukces uczniów w szkole, a w późniejszym życiu pozwalają pokonywać uczniom ograniczenia i trudności związane z mniej sprzyjającym środowiskiem społecznym.
Jesteśmy przekonane, że uczniowie objęci naszą innowacją nie tylko polubią czytanie, ale także przekonają się do różnych twórczych działań inspirowanych kolejnymi utworami literackimi i innymi tekstami kultury. Liczymy przede wszystkim na pisarską kreatywność naszych podopiecznych. Z całą pewnością niejednokrotnie będą mieli oni szansę doskonalić umiejętność pisania różnego rodzaju dłuższych i krótszych formy wypowiedzi, a także, co wydaje się niezwykle istotne, podglądać warsztat pisarski uznanych twórców literatury polskiej i światowej. Każde dziecko ma szansę rozwijać i odkryć swój talent nie tylko literacki, ale także aktorski czy plastyczny.
Praca z tekstem literackim to również analiza postaw bohaterów, próba zrozumienia motywacji ich działania, a, co za tym idzie, nauka empatii i wrażliwości, co w świecie nastawionym na konsumpcję dóbr materialnych wydaje się niezwykle cenne. Dzieci, które dużo czytają, mają bogaty zasób słownictwa, z łatwością nazywają swoje uczucia i wchodzą w relacje z rówieśnikami, rzadziej sprawiają kłopoty wychowawcze, mając lepiej rozwiniętą wyobraźnię umożliwiającą obiektywne spojrzenie na zachowania własne i innych ....
Innowacja ma objąć uczniów klas V - VII, zarówno tych, którzy osiągają celujące i bardzo dobre wyniki w nauce, jak i tych, którym przyswajanie wiedzy i umiejętności zajmuje więcej czasu.

W naszych działaniach nie zapominamy o uczniach ze specyficznymi trudnościami w nauce. Ponownie odwołujemy się do naszych doświadczeń, które pozwalają nam stwierdzić, że niejednokrotnie są to dzieci obdarzone niezwykłą wyobraźnią, zdolnością zapamiętywania szczegółów, na które inni nie zwracają uwagi. Obcowanie z różnymi dziełami sztuki z całą pewnością pobudzi je do kreatywnego działania, a możliwość częstego pisania pozwoli na swobodne wypowiadanie się w różnych formach nie tylko tych wskazanych w podstawie programowej.
Innowacja ,,Czytosław, czyli tysiące przygód z książką i nie tylko” jest innowacją programowo-organizacyjną. Dotyczy zmian w zakresie stosowania programu nauczania języka polskiego wzbogaconego o elementy wiedzy o teatrze, malarstwie, historii literatury, dziennikarstwa, bibliotekoznawstwa, filmoznawstwa i o podstawy logopedii. Zakłada, że dzieci będą uczyć się kreatywnego, twórczego myślenia, rozwiązywania problemów, wykorzystania wiedzy w praktyce i samodzielnego pozyskiwania informacji, a także odpowiedzialnej współpracy w grupie. Chętniej będą czytać, mówić i pisać, organizować sobie czas. Podejmujemy też treści związane z wychowaniem, zwracając uwagę na postawy bohaterów, wartości, które są dla nich ważne, a także propagując inne formy spędzania wolnego czasu niż granie na komputerze czy tablecie.
Ponadto nasza innowacja jest innowacją organizacyjną, ponieważ planujemy niektóre zajęcia przeprowadzić w takich miejscach, jak biblioteka szkolna, muzeum (np. Muzeum Narodowe, Muzeum Pana Tadeusza), kino, teatr, wrocławski rynek, aula szkolna.

 

Główne założenia innowacji :

  • rozbudzanie u uczniów zamiłowania do czytania książek i innych tekstów kultury, zwłaszcza kultury wysokiej,
  • uczenie samodzielnego, twórczego rozwiązywania problemów, uczenie kreatywności,
  • wychowanie poprzez sztukę, wprowadzanie w świat wartości humanistycznych, pokazywanie Dobra, Prawdy i Piękna w sztuce i życiu oraz ich znaczenia,

twórcze, a nie tylko odtwórcze, wykorzystanie nowych technologii,
doskonalenie umiejętności związanych z czytaniem, analizowaniem i pisaniem.