Projekt Planszowa Świetlica.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. JANUSZA KORCZAKA W WYSOKIEJ W PROJEKCIE PLANSZOWA ŚWIETLICA
Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Wysokiej w roku szkolnym 2022/2023 bierze udział w projekcie edukacyjnym „Planszowa świetlica”, we współpracy z Wydawnictwem Nasza Księgarnia. Celem ogólnym projektu jest rozwijanie kompetencji miękkich: umiejętności pracy zespołowej, logicznego algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, a także rozwijanie koncentracji, spostrzegawczości, pamięci, sprawności rachunkowej, kompetencji komunikacyjnych i słownictwa.
Projekt rozpoczął się szkoleniem nauczycieli - wychowawców świetlicy, na którym zostały zaprezentowane gry i zorganizowane rozgrywki. Po szkoleniu Wydawnictwo za pośrednictwem koordynatora współpracującego ze szkołą, przekazało SP w Wysokiej zestaw gier planszowych oraz inspiracje i scenariusze zajęć. Nauczyciele przez następne miesiące wprowadzali kolejno wybrane gry planszowe i zachęcali uczniów do aktywnego ich poznawania. Zajęcia te były atrakcyjne i cieszyły się dużym zainteresowaniem, uczniowie chętnie sięgali po ulubione gry, organizując między sobą rozgrywki. Planszówki, które zostały uwzględnione i prezentowane w projekcie to: : „Na końcu języka”, „Gra słów”, „Gra pozorów”, „Gra w kolory”, „Gra liczbowa”, „Lisek Urwisek”, „Kurnik”, „Mrówki”, „Ślimaki to mięczaki”, „Sen”, „Smoki” i „Draftozaur”.
Szczególnym i dużym zainteresowaniem cieszyła się gra kooperacyjna, doskonaląca umiejętności współpracy w zespole „Lisek Urwisek”. Uczniowie bardzo często grali w gry doskonalące umiejętności matematyczne tj. „Mrówki” oraz „Gra liczbowa”. Gra „Ślimaki to mięczaki” wzbudzała dużo emocji, gdyż kolorowe ślimaki brały udział w nietypowym wyścigu, uczestnicy gry musieli przesuwać ślimaki pozostałych graczy jak najdalej do przodu, swojego pozostawiając na końcu. Grom „Kurnik” i „Gra w kolory” rozwijającym pamięć i spostrzegawczość również towarzyszyły spore emocje i zainteresowanie. Wymienione gry doskonale sprawdzają się podczas zajęć świetlicowych, ponieważ przynoszą wiele korzyści w sferze edukacyjnej i społecznej, ale także mogą być ciekawą formą spędzania wspólnego czasu w gronie rodzinnym.
Opracowała : Aneta Eisler wychowawca świetlicy szkolnej i Edyta Jęchorek – szkolny koordynator projektu