SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI LOGOPEDYCZNEJ pt. „MÓWIĘ CORAZ PIĘKNIEJ” - Stymulowanie rozwoju mowy
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI LOGOPEDYCZNEJ pt. „MÓWIĘ CORAZ PIĘKNIEJ” INFORMACJE DLA RODZICÓW Stymulowanie rozwoju mowy Każdy rodzic może samodzielnie stymulować rozwój mowy dziecka. Można to robić poprzez: • Mówienie do maluszka jak najczęściej, stosując tzw. kąpiel słowną. Wykorzystujemy do tego codzienną aktywność. Wykonując daną czynność, opowiadamy o niej, komentujmy możliwie często to, co sami robimy i co robi dziecko. Mówmy do naszego dziecka wyraźnie i powoli, by wszystkie wypowiadane przez nas słowa były czytelne. Unikamy zdrobnień, opisujemy czynności. Starajmy się wyróżniać – gestem, intonacją – nazwy w wypowiedziach. • Słuchanie - bądźmy dobrymi słuchaczami, obserwujmy dziecko i podążajmy za nim. Nie wyręczajmy dziecka w mówieniu, nie starajmy się zrozumieć w lot jego potrzeb – niech próbuje nam je przekazać słowami. Nie przerywajmy dziecku, pozwólmy dokończyć wypowiedź. Nasze słownictwo powinno być zróżnicowane, ale znane dziecku. • Powtarzanie po dziecku tej samej treści, którą dziecko powiedziało, ale w poprawionej gramatycznie formie. Nie nalegajmy, żeby dziecko powtarzało słowa. Na początku nie wymagajmy również prawidłowej artykulacji. Chwalmy je za każdą głosową reakcję. • Czytanie dziecku książeczek. Nazywajmy to, co widzimy na ilustracjach. Sprawdzajmy, czy rozumie wszystkie wyrazy, zadając mu pytania i ewentualnie podpowiadając odpowiedzi. • Śpiewanie, powtarzanie wierszyków, wyliczanek. Do codziennych zajęć włączmy zabawy ruchowe, najlepiej przy muzyce, piosenkach – świetnie sprawdzają się tu piosenki, podczas śpiewania których pokazujemy części ciała. Zabawy w odgłosy z otoczenia: „mowa” zwierząt, dźwięki pojazdów. • Ćwiczenia dłoni. Zręczność palców ma związek ze sprawnym artykułowaniem i mówieniem. Wykorzystujmy wszelkie okazje do lepienia, klejenia, nawlekania koralików, budowania z klocków, patyczków. Nie zapominajmy o zabawach paluszkowych – „Idzie rak…” itp. • Ćwiczenia z dzieckiem narządy mowy w formie zabawy – „gimnastyka buzi i języka”. Sprawne funkcjonowanie narządów mowy to warunek prawidłowego wymawiania wszystkich głosek. • Ćwiczenia oddechowe - dmuchanie, chuchanie. • Kontakt z rówieśnikami, który jest bardzo ważnym czynnikiem, mogącym dość szybko przyspieszyć rozwój mowy dziecka. Ważne jest, by nigdy nie krytykować mowy dziecka w jego obecności ani w obecności innych dzieci, nie porównywać go z rówieśnikami. Zawsze chwalmy dziecko, nie tylko za widoczne osiągnięcia, ale za wszelkie, nawet niezbyt udane próby i starania. Opracowała: Barbara Bartkowiak – logopeda szkolny Wykorzystano materiał p. Magdaleny Bartosiewicz-Żegoty